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Foto do escritorGregory McIntosh

Chart of the Week | Huntington-Maggiolo Planisphere, 1516, Italy



Author | Autor Vesconte Maggiolo

Date | Data 1516

Country | País Italy (Naples)

Archive | Arquivo The Huntington Library (San Marino, California)

Call number | Número de Catálogo HM 427

Dimensions | Dimensões 1020 x 1520 mm


Vesconte Maggiolo was a prolific cartographer, active during the first half of the 16th century, who worked mostly in Genoa. Among his surviving works are five atlases and nineteen charts, including the planisphere here portrayed. The inscription reads: “Vesconte de maiollo Januensis composuy hanc cartam in neapoly anno 1516, die vij maiy” (Vesconte Maggiolo, Genoese, made this chart in Naples, 7 May 1516). Thus, the planisphere was drafted during his early years working in Naples before returning to Genoa. Despite being drawn on a single sheet of parchment, the map measures more than one-and-a-half meters (or five feet) on its long side. The circumstances around the production of this astounding object, and the animal source for the parchment, have not yet been studied in detail. This is all the more surprising as this map is one of only nine surviving manuscript planispheres depicting the New World made before 1520.


Though its condition has deteriorated over the centuries, it remains easy to notice this chart was an elaborate and expensive commission. It is richly decorated with banners, windheads, real and imaginary animals, kings on thrones and in pavilions, vignettes of cities, and a large medallion of the Madonna and Child. The yet-to-be-identified coat-of-arms in South America, presumably of the intended recipient, may yield additional information regarding this inadequately-studied map.


The Old World geography follows the model of the Portuguese padrão real (royal pattern chart), introduced in Italy by the Cantino planisphere in 1502. The Persian Gulf still has the same rectangular Ptolemaic design even though by the time of the Maggiolo planisphere, Portuguese cartography had abandoned such a schema in favor of more realistic depictions. Additionally, the Caspian Sea bears a design first seen on the famous mappa mundi of 1459, by Fra Mauro.


While the New World on this planisphere also draws on Portuguese cartography, some of the place-names, such as Labrador and Cuba, indicate Maggiolo followed the King-Hamy type design and not the Portuguese design of the Cantino planisphere, often seen on Italian planispheres of the period. Last in the litany of curiosities connected with this planisphere, we may note this is one of the earliest manuscript charts to represent Florida.


Versão Portuguesa


Vesconte Maggiolo foi um prolífico cartógrafo, activo durante a primeira metade do século XVI, que trabalhou sobretudo em Génova. De entre as suas obras contam-se cinco atlas e dezanove cartas náuticas, incluindo o planisfério aqui retratado. Na inscrição lê-se: Vesconte de maiollo Januensis composuy hanc cartam in neapoly anno 1516, die vij maiy (Vesconte Maggiolo, genovês, fez esta carta em Nápoles, 7 de maio de 1516). A inscrição mostra que o planisfério terá sido elaborado durante os primeiros anos de trabalho de Maggiolo em Nápoles, antes de regressar a Génova. Apesar de ter sido desenhado numa única folha de pergaminho, a carta mede mais de um metro e meio. As circunstâncias de produção deste surpreendente objecto, bem como a identificação do animal que originou este pergaminho, não foram ainda estudadas em detalhe. Este facto é surpreendente se considerarmos que se trata de um dos nove únicos planisférios manuscritos anteriores a 1520 que chegaram aos nossos dias, representando o Novo Mundo.


Embora esta carta se tenha deteriorado ao longo dos séculos, ainda é fácil notar que terá sido uma encomenda dispendiosa e sofisticada. Está ricamente decorada com estandartes, símbolos dos ventos, animais - reais e imaginários -, reis em tronos e em pavilhões, vinhetas de cidades, e um grande medalhão da Madona com o Menino. O brasão de armas na América do Sul, ainda não identificado mas presumivelmente pertencente ao encomendante, pode revelar mais informações sobre este planisfério ainda pouco conhecido.


A geografia do Velho Mundo segue o modelo do Padrão Real português (o modelo oficial das cartas náuticas), introduzido em Itália pelo planisfério de Cantino, em 1502. O Golfo Pérsico ainda tem o mesmo desenho retangular ptolemaico, embora, na época do planisfério de Maggiolo, a cartografia portuguesa tenha abandonado esse modelo em favor de representações mais realistas. Também o Mar Cáspio apresenta um formato adoptado, pela primeira vez, no famoso mapa-múndi de 1459, de Fra Mauro.


Embora o Novo Mundo neste planisfério se baseie também na cartografia portuguesa, alguns nomes de lugares, tal como o Labrador e Cuba, indicam que Maggiolo segue o modelo do tipo King-Hamy, e não o do planisfério de Cantino, frequente em planisférios italianos deste período. Por último, de entre as inúmeras curiosidades relacionadas com este planisfério, podemos notar que é uma das primeiras cartas manuscritas a representar a Florida.


Further reading | Leitura complementar

  • Astengo, Corradino, “Der genuesische Kartograph Vesconte Maggiolo und sein Werk.” Cartographica Helvetica 13 (1996), 12 no. 7. Caraci, Giuseppe, “La produzione cartografica di Vesconte Maggiolo ed il nuovo mondo,” Memorie geografiche 4 (1958).

  • Lange, Otto, Catalogue of Books Dealing with North & South America: Catalogue No. 43 (Florence, Otto Lange, 1922), 3 no. 28.

  • Layng, Theodore E., “Commentaries and Map Notes,” app. in Crucial Maps in the Early Cartography and Place-Nomenclature of the Atlantic Coast of Canada by William F. Ganong, 469-497 (Toronto, University of Toronto Press in cooperation with the Royal Society of Canada, 1964), 481.

  • Skelton, R. A., “The Cartography of the Voyages,” app. in The Cabot Voyages and Bristol Discovery Under Henry VII by James A. Williamson, pp. 295-325 (Cambridge, The Hakluyt Society, 1962), 308-311, 316, 318.

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