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Foto do escritorGregory McIntosh

Chart of the Week | Vesconte Maggiolo, 1519, Italy


Author | Autor Vesconte Maggiolo

Date | Data 1519

Country | País Genoa, Italy

Archive | Arquivo Munich, Bayerische Staatsbibliothek

Call number | Número de Catálogo Cod. icon. 135, ff. 1v-2r

Dimensions | Dimensões 86 x 500 mm


This chart, commonly known as Kunstmann V, depicts the mid-Atlantic, the Caribbean Sea, northern South America, and West Africa. It appears on two pages of an atlas of seven charts by Vesconte Maggiolo (c. 1475-c. 1550). It is on the third chart of the atlas that one can read the signature and date: “Vesconte de maillo civis janua composuy hanc cartan in janua de anno dny 1519” (Vesconte Maggiolo, citizen of Genoa, composed this chart in Genoa in the year of our Lord 1519). This atlas is sometimes mistakenly dated to the month of January based upon the spelling of “janua” for Genoa. The other six charts of the atlas depict regions in the Old World: Africa, the Atlantic coast of Europe, the western and central Mediterranean Sea, the eastern Mediterranean and Black Sea, India and Southeast Asia, and the Caspian Sea. Thus, in just seven charts, the atlas covers the entire maritime world then known to Europeans, with the exception of Florida and Newfoundland.


Few extant charts made prior to the Kunstmann V are as rich in South American coastal place-names, and we may confidently state this chart representeds a leap forward in this regard. Place-names are packed along the entire coast, from the Gulf of Uraba to the entrance to the Rio de la Plata. The sources were undoubtedly now-lost Spanish and Portuguese charts. It is notable that three of the earliest names for Hispaniola (present day San Domingo) are inscribed upon the island by Maggiolo: Spagnola, the original name bestowed by Christopher Columbus; Isabella, the name of the second Spanish settlement, later extended to encompass the whole island; and Antylia Ysola, the medieval legendary island name transferred by the Portuguese to the Caribbean islands.


There are two inscriptions in red ink in South America. One reads “Tota tera vocate sante crusis de Re de portogale" (All the land, named "Santa Cruz,” [is] of the King of Portugal); and the other reads “Tota terra jnuenta per cristfa colonbo januensis de Re de spania" (All the land, discovered by the Genoese Christopher Columbus, [is] of the King of Spain). These two captions, which are variations of labels typically seen on charts and maps of the early 1500s, ultimately derive from the Portuguese padrão real (royal pattern chart) of the beginning of the century.


The Benedictine monastery in Metten, Bavaria, preserved the atlas until about 1840, whereupon it was acquired by the King’s Library in Munich (present day Bavarian State Library). In 1859 the chart was included in the celebrated Kunstmann atlas of facsimiles of old charts kept in Munich. Being made known during a time when few manuscript charts were reproduced assured the long-lasting fame of the Kunstmann V chart.


Versão portuguesa


Esta carta náutica, usualmente conhecida como Kunstmann V, representa o Atlântico, o Mar das Caraíbas, o norte da América do Sul e a África Ocidental. Aparece em duas páginas de um atlas de sete cartas de Vesconte Maggiolo (c. 1475-c. 1550). É na terceira carta do atlas que se pode ler a assinatura e a data: “Vesconte de maillo civis janua composuy hanc cartan em janua de anno dny 1519” (Vesconte Maggiolo, cidadão de Génova, compôs esta carta em Génova no ano de nosso Senhor 1519). Este atlas é, por vezes, erroneamente datado do mês de janeiro com base na grafia de “janua”, de Génova. As outras seis cartas do atlas representam regiões do Velho Mundo: África, a costa atlântica da Europa, o Mar Mediterrâneo ocidental e central, o Mediterrâneo oriental e o Mar Negro, a Índia e o Sudeste Asiático e o Mar Cáspio. Assim, em apenas sete cartas, o atlas cobre todo o mundo marítimo então conhecido pelos europeus, com exceção da Flórida e Terra Nova.


Poucas cartas náuticas anteriores à Kunstmann V são tão ricas em topónimos da América do Sul, e podemos afirmar, com segurança, que esta carta representa um salto qualitativo nessa matéria. Os topónimos estão colocados ao longo de toda a costa, desde o Golfo de Uraba até a entrada do Rio de la Plata. As fontes foram, sem dúvida, cartas espanholas como portuguesas que se perderam. É de notar que três dos nomes primitivos da Hispaniola (actual Ilha de São Domingos)) foram usados por Maggiolo: Spagnola, o nome original dado por Cristóvão Colombo; Isabella, o nome do segundo assentamento espanhol, mais tarde estendido para abranger toda a ilha; e Antylia Ysola, o lendário nome medieval da ilha, transferido pelos portugueses para as ilhas do Caribe.


Há duas inscrições a vermelho na América do Sul. Numa podemos ler “Tota tera vocate sante crusis de Re de portogale” (Toda a terra, chamada “Santa Cruz”, [é] do Rei de Portugal); e na outra, "Tota terra jnuenta per cristfa colonbo januensis de Re de spania" (Toda a terra, descoberta pelo genovês Cristóvão Colombo, [é] do Rei da Espanha). Ambas as legendas, variações dos rótulos normalmente vistos em cartas e mapas do início dos anos 1500, derivam, em última análise, do padrão real português do início do século.


O mosteiro beneditino em Metten, Baviera, preservou o atlas até cerca de 1840, altura em que foi adquirido pela Biblioteca Real de Munique (presentemente, a Biblioteca Estadual da Baviera) . Em 1859, a carta foi incluída no célebre atlas Kunstmann de facsimiles de antigas cartas náuticas, conservado em Munique. O facto de se ter tornado conhecido durante uma época em que poucas cartas manuscritas eram reproduzidas garantiu a fama duradoura da carta Kunstmann V.


Further Reading | Leitura complementar

  • Astengo, Corradino, “Der genuesische Kartograph Vesconte Maggiolo und sein Werk,” Cartographica Helvetica 13 (1996), 12 no. 8.

  • Kunstmann, Friedrich, Die Entdeckung Amerikas nach den Ältesten Quellen geschichtlich dargestellt (Berlin, A. Asher & Cie, 1859), 135-136.

  • Kunstmann, Friedrich, Karl Spruner von Merz, and Georg Thomas, Atlas zur Entdeckungsgeschichte Amerikas: aus Handschriften der K. Hof- und Staats-Bibliothek, der K. Universitaet und des Hauptconservatoriums der K.B. Armee (Berlin, A. Asher & Cie, 1859), no. V.

  • Kupčík, Ivan, Miinchner Portolankarten: 'Kunstmann I-XIII' und zehn weitere Portolankarten / Munich Portolan Charts: 'Kunstmann I-XIII' and Ten Further Portolan Charts (Munich & Berlin, Deutscher Kunstverlag, 2000), 49-54.

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